2008-11-17

3 x 30 (av Devin Harris) = genombrott

Ifjol kom han till New Jersey Nets i utbyte mot en av tidernas bästa pointguards (Jason Kidd) och nu verkar Devin Harris ha fått otroligt flyt. Men jag väntar lite med att fundera över flytet.

Efter tre och ett halvt år i Dallas som ung PG i utveckling fick Harris ifjol fullt förtroende i New Jersey. Jag förväntade mig att han skulle utnyttja chansen att blomma ut till en spelare av All-Star-klass, men istället hamnade han i det mediokra "15 p och 6 assist"-träsket.

Under sommaren blev han dessutom hustlad av en till engelsk gosse förklädd streetball-legend från London, och fått utstå mycket hån av NBA-kollgor för att en "british kid" spelat ut honom.

Nu till flytet: För en vecka sedan hade Harris aldrig gjort 30 eller fler poäng i en NBA-match. Sedan dess har han gjort över 30 poäng i tre raka matcher.

Saxat: "Confidence does amazing things," Harris said as he tried to explain his sudden scoring surge.
"Maybe I wasn't being aggressive enough," he said. "Maybe I didn't fully understand what I needed to do. You never know until you try. The Detroit game kind of opened my eyes."

Och vad gör då Harris annorlunda? Han attackerar korgen hårdare än någonsin, och det resulterar i att han blir foulad och får skjuta många, många straffkast. I säsongens tre första matcher sköt Harris totalt 20 straffkast. I de tre senaste matcherna har han skjutit 50 straffkast. Vi kanske kan vänta oss fortsatta attacker mot korgen från Harris.

Sifferskadad som jag är så vill jag sammanfatta det som att jag inte längre ser Harris som en 15/6 PG med bra defense, utan en 20/6 med bra defense. Det betyder naturligtvis också att jag missat ytterligare en het kandidat till M.I.P.